VW BROUK KLUB PRAHA

akumulátor
Publikováno: Sobota, 17.12. 2005 - 10:46:49
Téma: údržba


Akumulátor je nezbytnou součástí elektrické sítě přes to, že plní funkci záložního zdroje. Především slouží k napájení starteru, v případě vysazení dynama (alternátoru) musí dodávat el. energii minimálně pro zapalovací cívku asi 4 - 6 hodin podle stavu.

Vzhledem k jeho ceně se vyplatí udržovat ho v pořádku. Průměrná životnost by měla být
minimálně 4 roky. Charakteristickou veličinou akumulátoru je kapacita. Ta udává,
jak dlouho při daném proudu může akumulátor pracovat. Jednotkou kapacity je
Ah - ampérhodina. (příklad - akumulátor o kapacitě 45 Ah může dodat 4,5 A
po dobu 10 hodin). Dále je nutno vzít na vědomí, že akumulátor samovolně ztrácí
schopnost udržet jmenovitou kapacitu, takže je nutno počítat s tím, že po jednom až druhém roce klesá kapacita asi o 1/4 až 1/3 hodnoty udané na akumulátoru. Kapacitu akumulátoru ovlivňuje vnější teplota, a to tím více, není li akumulátor v bezvadném stavu (vybitý, starý). Proto je dobré při
nižších teplotách (pod -10ºC) jej z automobilu vyjmout a uložit v teplém
prostředí. Nenabitý akumulátor může zamrznout již při -10ºC a je
nenávratně znehodnocen. (graf 1) Kontrola stavu akumulátoru


  1. Především je nutno ověřit, zda hladina elektrolytu
    odpovídá značce na tělese (průhledný obal), nebo zda je 5 mm nad olověné
    desky. Pokud je elektrolytu méně, je nutno ho doplnit destilovanou vodou.
    Před dalším měřením je nutno elektrolyt promíchat opatrným kýváním
    a vyčkat asi 5 - 10 minut, aby se elektrolyt správně smíchal s dolitou
    destilovanou vodou. Doplnit akumulátor elektrolytem je možné jen tehdy,
    byl-li původní elektrolyt vylit. Hustota elektrolytu nového a původního
    musí být stejná. Elektrolyt je zředěnou kyselinou sírovou, ŽÍRAVINA!
    (pozn. - existují nové akumulátory, které téměř není nutno ošetřovat)


  2. Hustota elektrolytu orientačně určuje stav akumulátoru.
    Ta se měří speciálním hustoměrem. Hustoměr udává buď hustotu
    elektrolytu ve specifické váze, nebo v jednotkách ºBe.


    stav
    nenabitý
    zpola
    nabitý


    spec. váha
    <1,142
    1,230
    1,285


    ºBe
    18
    27
    32




  3. Pokud byl elektrolyt dolit destilovanou vodou a zjištěn
    nenabitý stav akumulátoru, je nutno akumulátor dobít nabíječkou, 
    pokusit se o dobytí jízdou, nebo úpravu svěřit odborné dílně.


  4. Profesionální dílna mimo body 1-3 provede měření
    akumulátoru při zatížení odporem (proud 80 - 100 A po dobu 5 - 10
    sec.), což je nejspolehlivější metoda zjištění stavu. V tom případě
    je stav nabytí charakterizován napětím. (tab 2)


    stav
    zničený
    nenabitý
    nabitý


    napětí článku [V]
    <1,5
    1,75
    2,41


    6V aku [V]
    <4
    5,25
    7,25


    12V aku [V]
    <9
    10,5
    14,5




Pozor: Měření akumulátoru voltmetrem bez zátěže
(naprázdno) není pro posouzení jeho stavu směrodatné. Napětí na prázdno
může dosáhnout takové hodnoty, která odpovídá nabitému stavu akumulátoru,
i když ten je již vybit, nebo zničen.

Hlavní příčiny závad akumulátorů:


  • sulfatace - hluboké vybíjení akumulátoru pod 10,2
    V (5,1 V) - např.  zapnutá světla 18A, zapojené zapalování 4A,
    nedobíjení na plnou kapacitu - krátké jízdy, jízda při nízkých otáčkách,
    vadný regulátor, akumulátor je ponechán déle nenabitý, dlouhé přestávky
    mezi krátkými jízdami, část desek nad hladinou elektrolytu. Příznakem
    je nabití v krátké době, snížení kapacity při vybíjení, rychlý
    pokles napětí při vybíjení, nemění se hustota elektrolytu při nabíjení.


  • zkraty - zkroucené desky, usazené kaly, případně
    cizí kovové předměty. Tyto závady se projevují nízkým napětím na
    článek, nízkou hustotou elektrolytu, velmi rychlou ztrátou kapacity.








Tento článek si můžete přečíst na webu VW BROUK KLUB PRAHA
http://www.vwbroukklub.cz/nuke

Tento článek najdete na adrese:
http://www.vwbroukklub.cz/nuke/modules.php?name=News&file=article&sid=12