VW BROUK KLUB PRAHA

Karmann Ghia  Historie
Publikováno: Úterý, 24.01. 2006 - 17:23:59
Téma: historie VW


Historie výroby vozu Karmann Ghia

Již v roce 1950 proběhly mezi pány Nordhoffem (VW) a Wilhelmem Karmannem rozhovory o kupé na podvozku brouka. Padly první návrhy a skicy, do představení prototypu však ještě chyběly dva roky.Ve spolupráci s italským návrhářem Luigi Segre, majitelem kanceláře Ghia, vznikl v roce 1953 během několika měsíců první prototyp dvojmístného kupé Carrizzeria Ghia.



Vůz byl vystaven u francouzského prodejce VW ve francouzském Neuilly a když jej poprvé na vlastní oči spatří Wilhelm Karmann, byl okouzlen. Když pak v listopadu 1953 navštíví Nordhoff továrnu v Osnabrücku, je dohodnuto vše podřídit co nejdřívějšímu uvedení na trh.
V roce 1955 je vše připraveno pro sériovou výrobu a tak se před hotel/kasinem v Georgsmarienhütte schází tisk a odborná veřejnost, aby jim byla představena první desítka vozů.
V srpnu začíná sériová výroba Typu 14, zvaného Karmann Ghia Coupé. Vybaven čtyřválcem od VW, disponuje dvojmístný vůz silou 30 HP. Jako technický základ posloužil exportní model brouka s upraveným podvozkem, na který se osazuje u Karmanna vyrobená celokovová karoserie.

Na mezinárodním automobilovém veletrhu představuje veřejnosti Karmann černé a zelené kupé s černou střechou. Nový vůz se prodává za necelých 8.000 DM. Ve stejné době se Karmanni objevují i ve výkladech prodejců.
22. října 1956, tedy pouhých 14 měsíců od první prezentace v Georgsmarienhütte, sjíždí v Osnabrücku z pásu vůz s číslovkou 10.000 na kapotě.
Dva roky po uvedení kupé na trh, slaví na 38. veletrhu ve Frankfurtu svůj debut i kabriolet. Cena je 8.250 DM a výroba začne 1. listopadu 1957.



Rok 1959 přináší velké designové změny karoserie - světla jsou větší a výše posazená, vzduchové otvory v masce se zvětšují a dostávají chromovou mřížku, zadní okénka jsou výklopná, stěrače a světelná houkačka se montují již v základní výbavě. Zadní světla jsou dělená a na řidičových dveřích se objevila opěrka.



1. září 1961 jde do sériové výroby v Osnabrücku „velký“ Karmann (Typ 34) založený na limuzíně s motorem o objemu 1500 ccm. Čtyřmístný vůz vznikl opět za spolupráce se studiem Ghia v Turíně. S motorem s jedním karburátorem a sílou 45 koní je kupé schopno dosáhnout rychlosti 132 km/h. V době jeho uvedení na trh stojí 8.900 DM, později byla jeho cena snížena o 450 DM. Motor se dvěmi karburátory v Karmannovi 1600 L poskytuje přes 54 koňských sil. Jeho výroba byla ukončena v roce 1969 po osmi letech a 42.505 kusech.



V roce 1962 byla zahájena výroba Karmannů (Typ 14) v Brazílii.
Roky 1967 a 1969 proběhly ve znamení modernizace Typu 14. Změny na podvozku, kotoučové brzdy, elektrický rozvod je nyní 12V, sdružená zadní světla jsou větší.
V srpnu 1970 začíná v Brazílii výroba vozu Karmann Ghia TC, kupé se splývavou zádí na podvozku VW typu 3.


V roce 1971 proběhl další facelift oblíbeného Typu 14. Ze zasadních změn připomeňme hranaté nárazníky a zadní sdružená světla

V roce 1972 byla ukončena výroba Typu 14 v Brazílii, v roce 1974 i v Německu a rok 1976 zanechává tečku i za výrobou Karmannů typu TC v Brazílii.

Jakub Koutský





Tento článek si můžete přečíst na webu VW BROUK KLUB PRAHA
http://www.vwbroukklub.cz/nuke

Tento článek najdete na adrese:
http://www.vwbroukklub.cz/nuke/modules.php?name=News&file=article&sid=26