akumulátor

Akumulátor je nezbytnou součástí elektrické sítě přes to, že plní funkci záložního zdroje. Především slouží k napájení starteru, v případě vysazení dynama musí dodávat el. energii minimálně pro zapalovací cívku asi 4 - 6 hodin podle stavu akumulátoru. Vzhledem k jeho ceně se vyplatí udržovat ho v pořádku. Průměrná životnost by měla být minimálně 4 roky.

Charakteristickou veličinou akumulátoru je kapacita. Ta udává, jak dlouho při daném proudu může akumulátor pracovat. Jednotkou kapacity je Ah - ampérhodina. (příklad - akumulátor o kapacitě 45 Ah může dodat 4,5 A po dobu 10 hodin)

Dále je nutno vzít na vědomí, že akumulátor samovolně ztrácí schopnost udržet jmenovitou kapacitu, takže je nutno počítat s tím, že po jednom až druhém roce klesá kapacita asi o 1/4 až 1/3 hodnoty udané na akumulátoru. Kapacitu akumulátoru ovlivňuje vnější teplota, a to tím více, není li akumulátor v bezvadném stavu (vybitý, starý). Proto je dobré při nižších teplotách (pod -10ºC) jej z automobilu vyjmout a uložit v teplém prostředí. Nenabitý akumulátor může zamrznout již při -10ºC a je nenávratně znehodnocen. (graf 1)

Kontrola stavu akumulátoru

  1. Především je nutno ověřit, zda hladina elektrolytu odpovídá značce na tělese (průhledný obal), nebo zda je 5 mm nad olověné desky. Pokud je elektrolytu méně, je nutno ho doplnit destilovanou vodou. Před dalším měřením je nutno elektrolyt promíchat opatrným kýváním a vyčkat asi 5 - 10 minut, aby se elektrolyt správně smíchal s dolitou destilovanou vodou. Doplnit akumulátor elektrolytem je možné jen tehdy, byl-li původní elektrolyt vylit. Hustota elektrolytu nového a původního musí být stejná. Elektrolyt je zředěnou kyselinou sírovou, ŽÍRAVINA! (pozn. - existují nové akumulátory, které téměř není nutno ošetřovat)

  2. Hustota elektrolytu orientačně určuje stav akumulátoru. Ta se měří speciálním hustoměrem. Hustoměr udává buď hustotu elektrolytu ve specifické váze, nebo v jednotkách ºBe.

    stav nenabitý zpola nabitý
    spec. váha <1,142 1,230 1,285
    ºBe 18 27 32
  3. Pokud byl elektrolyt dolit destilovanou vodou a zjištěn nenabitý stav akumulátoru, je nutno akumulátor dobít nabíječkou,  pokusit se o dobytí jízdou, nebo úpravu svěřit odborné dílně.

  4. Profesionální dílna mimo body 1-3 provede měření akumulátoru při zatížení odporem (proud 80 - 100 A po dobu 5 - 10 sec.), což je nejspolehlivější metoda zjištění stavu. V tom případě je stav nabytí charakterizován napětím. (tab 2)

    stav zničený nenabitý nabitý
    napětí článku [V] <1,5 1,75 2,41
    6V aku [V] <4 5,25 7,25
    12V aku [V] <9 10,5 14,5

 

Pozor: Měření akumulátoru voltmetrem bez zátěže (naprázdno) není pro posouzení jeho stavu směrodatné. Napětí na prázdno může dosáhnout takové hodnoty, která odpovídá nabitému stavu akumulátoru, i když ten je již vybit, nebo zničen.

Hlavní příčiny závad akumulátorů:

Pavel Rak