akumulátor
Akumulátor je nezbytnou součástí elektrické sítě přes to, že plní funkci záložního zdroje. Především slouží k napájení starteru, v případě vysazení dynama musí dodávat el. energii minimálně pro zapalovací cívku asi 4 - 6 hodin podle stavu akumulátoru. Vzhledem k jeho ceně se vyplatí udržovat ho v pořádku. Průměrná životnost by měla být minimálně 4 roky.
Charakteristickou veličinou akumulátoru je kapacita. Ta udává, jak dlouho při daném proudu může akumulátor pracovat. Jednotkou kapacity je Ah - ampérhodina. (příklad - akumulátor o kapacitě 45 Ah může dodat 4,5 A po dobu 10 hodin)
Dále je nutno vzít na vědomí, že akumulátor samovolně ztrácí schopnost udržet jmenovitou kapacitu, takže je nutno počítat s tím, že po jednom až druhém roce klesá kapacita asi o 1/4 až 1/3 hodnoty udané na akumulátoru. Kapacitu akumulátoru ovlivňuje vnější teplota, a to tím více, není li akumulátor v bezvadném stavu (vybitý, starý). Proto je dobré při nižších teplotách (pod -10ºC) jej z automobilu vyjmout a uložit v teplém prostředí. Nenabitý akumulátor může zamrznout již při -10ºC a je nenávratně znehodnocen. (graf 1)
Kontrola stavu akumulátoru
Především je nutno ověřit, zda hladina elektrolytu odpovídá značce na tělese (průhledný obal), nebo zda je 5 mm nad olověné desky. Pokud je elektrolytu méně, je nutno ho doplnit destilovanou vodou. Před dalším měřením je nutno elektrolyt promíchat opatrným kýváním a vyčkat asi 5 - 10 minut, aby se elektrolyt správně smíchal s dolitou destilovanou vodou. Doplnit akumulátor elektrolytem je možné jen tehdy, byl-li původní elektrolyt vylit. Hustota elektrolytu nového a původního musí být stejná. Elektrolyt je zředěnou kyselinou sírovou, ŽÍRAVINA! (pozn. - existují nové akumulátory, které téměř není nutno ošetřovat)
Hustota elektrolytu orientačně určuje stav akumulátoru. Ta se měří speciálním hustoměrem. Hustoměr udává buď hustotu elektrolytu ve specifické váze, nebo v jednotkách ºBe.
| stav | nenabitý | zpola | nabitý |
| spec. váha | <1,142 | 1,230 | 1,285 |
| ºBe | 18 | 27 | 32 |
Pokud byl elektrolyt dolit destilovanou vodou a zjištěn nenabitý stav akumulátoru, je nutno akumulátor dobít nabíječkou, pokusit se o dobytí jízdou, nebo úpravu svěřit odborné dílně.
Profesionální dílna mimo body 1-3 provede měření akumulátoru při zatížení odporem (proud 80 - 100 A po dobu 5 - 10 sec.), což je nejspolehlivější metoda zjištění stavu. V tom případě je stav nabytí charakterizován napětím. (tab 2)
| stav | zničený | nenabitý | nabitý |
| napětí článku [V] | <1,5 | 1,75 | 2,41 |
| 6V aku [V] | <4 | 5,25 | 7,25 |
| 12V aku [V] | <9 | 10,5 | 14,5 |
Pozor: Měření akumulátoru voltmetrem bez zátěže (naprázdno) není pro posouzení jeho stavu směrodatné. Napětí na prázdno může dosáhnout takové hodnoty, která odpovídá nabitému stavu akumulátoru, i když ten je již vybit, nebo zničen.
Hlavní příčiny závad akumulátorů:
sulfatace - hluboké vybíjení akumulátoru pod 10,2 V (5,1 V) - např. zapnutá světla 18A, zapojené zapalování 4A, nedobíjení na plnou kapacitu - krátké jízdy, jízda při nízkých otáčkách, vadný regulátor, akumulátor je ponechán déle nenabitý, dlouhé přestávky mezi krátkými jízdami, část desek nad hladinou elektrolytu. Příznakem je nabití v krátké době, snížení kapacity při vybíjení, rychlý pokles napětí při vybíjení, nemění se hustota elektrolytu při nabíjení.
zkraty - zkroucené desky, usazené kaly, případně cizí kovové předměty. Tyto závady se projevují nízkým napětím na článek, nízkou hustotou elektrolytu, velmi rychlou ztrátou kapacity.
Pavel Rak