Máte brouka s alternátorem?


Alternátor se stává téměř výhradním zdrojem elektrické energie ve všech moderních automobilech z mnoha výhod, které má v porovnání s dynamem:
1. Dobíjí akumulátor i při nízkých otáčkách motoru, což je výhodné při častých jízdách v městském provozu.
2. Údržba je minimální, dochází pouze k velmi malému opotřebení kartáčků a kroužků budícího vinutí.
3. Regulace napětí a proudu je jednodušší, odpadá zpětný vypínač a omezovač proudu.
4. Alternátor je spolehlivější.
5. Má menší rozměry - u Brouka to však neplatí, musí být zachována rozteč řemenic a osa ventilátoru z důvodu vzájemné zaměnitelnosti alternátoru s dynamem.
6. Není nutné odrušení - alternátor nemá komutátor, který tvoří jiskřiště.
Nevýhodou je, že při náhlém odlehčení nebo odpojení akumulátoru může dojít k nebezpečnému zvýšení napětí, které může poškodit diodový můstek.
Pro Brouky jsou vyráběny dva typy alternátoru:
· s mechanickým regulátorem (obdoba relé dynama),
· s polovodičovým regulátorem, který je umístěn přímo v tělese alternátoru.
Rozdíl je evidentní. V prvním případě je alternátor propojen s regulátorem třemi vodiči, na druhý typ je přivedeno napětí přes kontrolní žárovku dobíjení.
Všechny alternátory u Brouků jsou devítidiodové, jak je patrno z následujícího schematu:



Při sepnutí klíče zapalování (V), přes signalizační žárovku, pomocný odpor a sepnuté kontakty relé prochází proud z baterie na budící vinutí alternátoru. Jakmile se alternátor roztočí, vzniklý střídavý proud ve vinutí je diodami usměrněn a na svorce B a R stoupne napětí.Pokud by napětí přesáhlo stanovenou mez, regulační relé přepne kontakt budícího vinutí na kostru (-). Tím proud v budícím vinutí klesne, také indukované napětí se sníží a proces se opakuje.
Obdobný popis funkce platí i pro polovodičový regulátor, ten však nemá pohyblivé prvky - relé, které bývá častým zdrojem poruch.
Co všechno se v alternátoru děje nás nezajímá do té doby, dokud nezjistíme, že něco na tachometru stále svítí červeně. Tehdy přijdou na řadu dobré rady. K základní kontrole použijeme Voltmetr, který připojíme na akumulátor a kostru. Voltmetr ukáže napětí akumulátoru. Po spuštění motoru a ustálení jeho chodu na nízkých otáčkách (cca 2000 ot/min) by se napětí mělo zvýšit na 14 V. Jestliže se tak nestane, jsou tu dvě možnosti, jak pravil Švejk paní Mülerové: buď je vadný regulátor, nebo alternátor.
Takže začneme alternátorem. Odpojíme akumulátor, vyjmeme kartáče alternátoru, nebo tranzistorový regulátor. Na zbytku alternátoru stanovíme tři měřící místa:
1. svorka "+" v alternátoru "+"
2. pružný pásek uvnitř alternátoru "D"
3. kostra automobilu "K"
Ke kontrole použijeme zapojení se žárovkou:



Pro správnou funkci alternátoru platí tato tabulka:

+ D K žárovka
A  

B

svítí
B   A nesvítí #
  A B svítí
  B A nesvítí #
A B   nesvítí #
B A   nesvítí #

Jestliže se žárovka v případech označených "#" rozsvítí, pak část diodového můstku je vadná. Odpovídá-li rozsvěcení žárovky tabulce, je alternátor dobrý a závada je v regulátoru. Je to zjištění sice drahé, ale diodový můstek je mnohem dražší (cca 3000,- Kč).

Ing. František Jelínek