spouštěč
Preventivní častou kontrolu spouštěče a stykače není nutno provádět, pokud po celou dobu nebyl abnormálně namáhán častými a zbytečně dlouhými spouštěními vadného a špatně seřízeného motoru. Pokud se závady objeví, lze je zařadit do dvou základních skupin:
1a - stykač sepne, spouštěč otáčí motorem pomalu, po opakovaném spouštění jsou otáčky stéle stejné a neklesají.
1b - stykač sepne, spouštěč otáčí motorem, ale otáčky neustále klesají. Pokud spouštění trvá déle, spouštěč se zastaví zcela.
2a - stykač nesepne (spouštěč se nemůže točit)
2b - stykač sepne, spouštěč se neotočí
Závada 1a je způsobena znečištěnými a uvolněnými svorkami na akumulátoru, kostřící spoj, nebo na svorkách spojovacího vodiče mezi převodovkou a kostrou podvozku. Méně obvyklou příčinou mohou být opálené kontakty stykače.
Závada 1b je způsobena vadným akumulátorem. Pokud se spouštění provádí až do zastavení, dochází obvykle k úplnému zničení akumulátoru. Pak už ani nabití akumulátoru nestačí na trvalý provoz.
Závada 2a (ideální). Pomocí silnějšího krátkého vodiče spojte napětí na svorce + stykače (přívod od akumulátoru) s kontaktem 50 (tenčí vodič od spínací skříňky). Protože se u toho budete válet pod autem, je dobré napřed vyřadit, aby vám brouček nepřejel ručičky s nožičkama. Pokud stykač nesepne, závada je ve stykači. Pokud sepne a motor se roztočí, může být příčinou vadný spoj ve spínací skříňce, spoj pod levou zadní sedačkou (červený vodič), nebo vadný kontakt spoje 50.
Závada 2b - pokud stykač sepne, ale spouštěč se netočí, může jít o závadu 1b. Silným vodičem propojte svorku + stykače se svorkou vodiče jdoucího do tělesa spouštěče. Pokud se spouštěč roztočí, je závada v kontaktech stykače. Pokud se neroztočí, je závada v motoru spouštěče.
Největším úskalím funkce spouštěče není spouštěč samotný, ale ostatní části elektrického rozvodu, které ho mají ovládat. Nejčastější příčinou jeho špatné funkce je spínací skříňka.
Spínací skříňka - stáří hlodá na všech částech vašeho miláčka. Pružnost ztrácí všechny zasouvací spoje a přispívá k tomu i procházející elektrický proud a jeho účinek - jiskra. Spínacími kontakty v poloze START prochází do startéru značný proud, který se podílí na závadách. Mnozí už jistě zažili, že při otočením klíčem se kontrolky oleje a dobíjení rozsvítily, ale dalším pootočením se už nestalo nic, nebo se kontrolky "nějak ztlumily". Někdy to ve starteru jen cvakne, ale neroztočí se, někdy to necvakne vůbec. Elektromagnet stykače totiž díky spínací skříňce nemá potřebný proud pro plné přitažení. Možnosti k odstranění této závady máme dvě:
vyměnit spínací skříňku,
provést úpravu, která kontaktům proudově odlehčí - práci kontaktů spínací skříňky předáme spínací relé.
nové spoje jsou vytaženy červeně