Seřízení výšky odpružení zadní nápravy
Když Vám auto kulhá na stranu, nebo vypadá jak přetížená Tatra, je dobré brouka zas "postavit na nohy".
Povolte tři šrouby držící poloosu na rameni a sejměte doraz odpružení. | |
Povolte i spodní šroub tlumiče. | |
Povolte u páky lanka ruční brzdy. Otočením poloosy ve směru jízdy jí odtáhněte dozadu. Pootočením zabráníte poškození lanka ruční brzdy. | |
Povolte čtyři šrouby misky zkrutné tyče. | |
Misku sejměte. | |
Dostatečně dlouhým šroubovákem páčením povytáhněte rameno. | |
Pěkně Vám vyskočí a sklouzne z dorazu. | |
Udělejte si rysku sklonu ramene. Rysky jsou na obrázku dvě. Napoprvé jsem se u tohoto auta dost netrefil, jsa nepoučen z minulých seřizování. Výsledek měl být někde mezi těmito ryskami. Rysku proto, abyste znali výchozí pozici. Také je dobré odměřit vzdálenost volného konce ramene od podlahy, nebo od blatníku. |
Pro seřízení napoprvé doporučuji před
veškerými úkony na rovině zvedákem zdvihnout auto do ideální pozice
a odměřit výšku zdvihu. O tuto výšku by se měl volný konec ramene
přestavit. Zkrutná tyč je na obou stranách opatřena vroubkováním.
Na vnitřní straně je 40 zubů, na vnější 44.
Metodou pokus - omyl můžete vytahovat a zasouvat tyč a rameno tak dlouho, než se trefíte. Netrvá to dlouho. Nebo budeme počítat - vzdálenost osy kola a zkrutné tyče je 420 mm, obvod kružnice o tomto poloměru tedy je 2,64 m. Přesazení tyče o jeden zub na vnitřní straně zvedne/sníží auto o 66 mm, na vnější straně o 60 mm. Příklad: potřebujete auto zvednout o cca 40 mm - na vnitřní straně otočíte o 3 zuby nahoru (3 x 66 mm = 198) a na vnější 4 dolů (4 x 60 = 240). Rozdíl je 42 mm. |
Až bude výška (úhel) správná, nasaďte zpět misku. Šrouby dotáhnout jen tak, aby se miska neopírala o rameno. Po napružení byste je tam už nemuseli dostat. Rameno u volného konce podložte a auto spusťte tak nízko, aby se rameno dostalo nad doraz. Kleštěmi a kladivem rameno a tyč dostaňte zpět na své místo. Kladivo používejte samozřejmě přes nějaký měkký tlouk, příště byste jinak nemuseli mít šanci cokoliv seřizovat. Dotáhněte šrouby misky a samosvornými kleštěmi pro jistotu zafixujte poloosu nad dorazem. Při podložení bývá ohnutá a mohla by Vám vyskočit a zapasovat se pod misku. Auto opět zdvihněte a nasaďte zpět, co jste dříve odpojili. |
Pokud je auto pěkně na nohách a nekulhá, zbývá poslední kontrola úspěchu - neměl by Vám zbýt žádný šroub:-)
Pavel Rak