Seřízení výšky odpružení zadní nápravy

Když Vám auto kulhá na stranu, nebo vypadá jak přetížená Tatra, je dobré brouka zas "postavit na nohy".

Povolte tři šrouby držící poloosu na rameni a sejměte doraz odpružení.
Povolte i spodní šroub tlumiče.
Povolte u páky lanka ruční brzdy. Otočením poloosy ve směru jízdy jí odtáhněte dozadu. Pootočením zabráníte poškození lanka ruční brzdy.
Povolte čtyři šrouby misky zkrutné tyče.
Misku sejměte.
Dostatečně dlouhým šroubovákem páčením povytáhněte rameno.
Pěkně Vám vyskočí a sklouzne z dorazu.
Udělejte si rysku sklonu ramene. Rysky jsou na obrázku dvě. Napoprvé jsem se u tohoto auta dost netrefil, jsa nepoučen z minulých seřizování. Výsledek měl být někde mezi těmito ryskami. Rysku proto, abyste znali výchozí pozici. Také je dobré odměřit vzdálenost volného konce ramene od podlahy, nebo od blatníku.
Pro seřízení napoprvé doporučuji před veškerými úkony na rovině zvedákem zdvihnout auto do ideální pozice a odměřit výšku zdvihu. O tuto výšku by se měl volný konec ramene přestavit. Zkrutná tyč je na obou stranách opatřena vroubkováním. Na vnitřní straně je 40 zubů, na vnější 44. 

Metodou pokus - omyl můžete vytahovat a zasouvat tyč a rameno tak dlouho, než se trefíte. Netrvá to dlouho.

Nebo budeme počítat - vzdálenost osy kola a zkrutné tyče je 420 mm, obvod kružnice o tomto poloměru tedy je 2,64 m. Přesazení tyče o jeden zub na vnitřní straně zvedne/sníží auto o 66 mm, na vnější straně o 60 mm. 

Příklad: potřebujete auto zvednout o cca 40 mm - na vnitřní straně otočíte o 3 zuby nahoru (3 x 66 mm = 198) a na vnější 4 dolů (4 x 60 = 240). Rozdíl je 42 mm.

Až bude výška (úhel) správná, nasaďte zpět misku. Šrouby dotáhnout jen tak, aby se miska neopírala o rameno. Po napružení byste je tam už nemuseli dostat. Rameno u volného konce podložte a auto spusťte tak nízko, aby se rameno dostalo nad doraz. Kleštěmi a kladivem rameno a tyč dostaňte zpět na své místo. Kladivo používejte samozřejmě přes nějaký měkký tlouk, příště byste jinak nemuseli mít šanci cokoliv seřizovat. Dotáhněte šrouby misky a samosvornými kleštěmi pro jistotu zafixujte poloosu nad dorazem. Při podložení bývá ohnutá a mohla by Vám vyskočit a zapasovat se pod misku. Auto opět zdvihněte a nasaďte zpět, co jste dříve odpojili.

Pokud je auto pěkně na nohách a nekulhá, zbývá poslední kontrola úspěchu - neměl by Vám zbýt žádný šroub:-)

 

Pavel Rak