Zapalování
Zapalování je soustava elektrických zařízení, které slouží k zapálení paliva ve spalovacím prostoru motoru. V našem případě jde o zapalování elektronické jiskrou o vysokém napětí. Skládá se ze zdroje elektrické energie (akumulátoru), spínače zapalování, zapalovací cívky, přerušovače, kondenzátoru, rozdělovače, zapalovacími kabely a zapalovacími svíčkami.
Vysoké napětí pro zapalovací jiskru se vytváří v zapalovací cívce. Při sepnutých kontaktech přerušovače prochází elektrický proud primárním vinutím a vytváří magnetické pole, které se přerušením proudu rozpojením kontaktů přerušovače změní a tato změna způsobí indukci napětí v primárním a sekundárním vinutí cívky. Velikost napětí, které se transformuje do sekundárního vinutí cívky je dána transformačním poměrem cívky. Kondenzátor, paralelně zapojený ke kontaktům přerušovače, v této soustavě zamezuje přeskoku jiskry při počátku jejich oddalování.
schéma zapalování:
Uvolníme rozdělovač v držáku a zapneme zapalování. Paralelně k cívce (kterou pro jistotu odpojíme) připojíme kontrolní žárovku. Rozdělovačem otočíme vpravo a pomalu jej vracíme zpět. Okamžikem rozsvícení žárovky je dáno správné nastavení. Nastavení je dobré zkontrolovat otáčením klikovou hřídelí. Pavel Rak
Legenda:C - cívka, S - spínací skříňka, B - zdroj, P - přerušovač, K - kondenzátor,
R - rozdělovač, SV - svíčky
Tolik z teorie a teď co že vlastně budeme dělat s poruchami. Zásadou by měl být postup od nejjednodušších prací k těm složitějším. Zda zapalování funguje poznáme jednoduchým povytažením kabelu vedoucího ze zapalovací cívky do víčka rozdělovače a pozorováním jiskry při současném startování.
- Jestliže nepřeskakuje jiskra, je dobré před tím, než rozeberete celý motor, odpojit všechna zařízení vedoucí od rozdělovače (cívky), která nejsou bezprostředně nutná k běhu motoru. Ušetříte si spoustu práce a odhalíte třeba porouchaný otáčkoměr, který přemostí přerušovač jako se to stalo mně. Pokud to nepomůže, je třeba zkontrolovat funkčnost přerušovače (nastavení, pohyblivost, poškození), cívku (funkčnost,
izolační víčko), hlavní zapalovací kabel.
- Pakliže jiskra přeskakuje, je třeba zkontrolovat víčko rozdělovače (vlhkost, poškození), palec rozdělovače, zapalovací svíčky a kabely.
Odstraňování poruch vlivem cívky, svíček, kondenzátoru a kabelů není nutné detailněji rozebírat, prostě je vyměníme. Budeme se proto zabývat součástkami, jejichž činnost můžeme ovlivnit.
Rozdělovač
Rozdělovač tvoří přerušovač, regulátor předstihu a samotný rozdělovač.
Přerušovač je složen z pevného seřiditelného kontaktu a pohyblivého kontaktu ovládaného vačkou. Je jím řízeno sepnutí a rozepnutí kontaktů. Elektricky činnou částí přerušovače jsou kontakty. Největší problémy při jejich funkci způsobuje jejich elektrické opotřebení. Vzniká jejich opalováním a přenosem materiálu z jednoho kontaktu na druhý (vytvoření kráteru na jednom a špičky na druhém). Kontakty jsou proto vyráběny z odolných materiálů. Nejčastěji používané jsou wolfram v kombinaci s platinou. Správné nastavení zdvihové vzdálenosti kontaktů je u brouků 0,4 mm.
Podtlakový regulátor předstihu ovládá desku přerušovače. Je tvořen pružnou membránou spojenou s táhlem k desce přerušovače.
Vlastní rozdělovač slouží k rozdělení vysokého napětí k jednotlivým zapalovacím svíčkám. Skládá se z víčka rozdělovače (hlavice) a palce rozdělovače (raménka). Ve víčku jsou zalisovány vodivé vložky pro přívod vysokého napětí ke kabelům vedoucím k zapalovacím svíčkám. Palec je sběrnicí (uhlíkem) ve víčku neustále propojen s přívodním kabelem od zapalovací cívky, je unášen hřídelí rozdělovače a převádí vysoké napětí na jednotlivé svíčky. Vysoké napětí se z otáčejícího se palce přenáší na vložky víčka výbojem přes vzduchovou mezeru. Tento výboj, spolu s výbojem mezi kontakty přerušovače, tvoří předřazené jiskřiště.
Po nastavení zdvihové vzdálenosti kontaktů přerušovače (0,4 mm), pokud vynecháme kontroly na zkušebním jiskřišti (úhlové rozdělení jisker, změny polohy, ..) a podobné fajnovůstky, přistoupíme k nastavení základního předstihu.
Otáčením klikového hřídele nastavíme rysku na řemenici na 7,5°(u většiny brouků) podle obrázku.