akumulátor Vložil prak nám odeslal(a) následující článek: - Sobota, 17.12. 2005 - 10:46:49
|
Akumulátor je nezbytnou součástí elektrické sítě přes to, že plní funkci záložního zdroje. Především slouží k napájení starteru, v případě vysazení dynama (alternátoru) musí dodávat el. energii minimálně pro zapalovací cívku asi 4 - 6 hodin podle stavu.
Vzhledem k jeho ceně se vyplatí udržovat ho v pořádku. Průměrná životnost by měla být
minimálně 4 roky. Charakteristickou veličinou akumulátoru je kapacita. Ta udává,
jak dlouho při daném proudu může akumulátor pracovat. Jednotkou kapacity je
Ah - ampérhodina. (příklad - akumulátor o kapacitě 45 Ah může dodat 4,5 A
po dobu 10 hodin). Dále je nutno vzít na vědomí, že akumulátor samovolně ztrácí
schopnost udržet jmenovitou kapacitu, takže je nutno počítat s tím, že po jednom až druhém roce klesá kapacita asi o 1/4 až 1/3 hodnoty udané na akumulátoru. Kapacitu akumulátoru ovlivňuje vnější teplota, a to tím více, není li akumulátor v bezvadném stavu (vybitý, starý). Proto je dobré při
nižších teplotách (pod -10ºC) jej z automobilu vyjmout a uložit v teplém
prostředí. Nenabitý akumulátor může zamrznout již při -10ºC a je
nenávratně znehodnocen. (graf 1) Kontrola stavu akumulátoru
Především je nutno ověřit, zda hladina elektrolytu
odpovídá značce na tělese (průhledný obal), nebo zda je 5 mm nad olověné
desky. Pokud je elektrolytu méně, je nutno ho doplnit destilovanou vodou.
Před dalším měřením je nutno elektrolyt promíchat opatrným kýváním
a vyčkat asi 5 - 10 minut, aby se elektrolyt správně smíchal s dolitou
destilovanou vodou. Doplnit akumulátor elektrolytem je možné jen tehdy,
byl-li původní elektrolyt vylit. Hustota elektrolytu nového a původního
musí být stejná. Elektrolyt je zředěnou kyselinou sírovou, ŽÍRAVINA!
(pozn. - existují nové akumulátory, které téměř není nutno ošetřovat)
Hustota elektrolytu orientačně určuje stav akumulátoru.
Ta se měří speciálním hustoměrem. Hustoměr udává buď hustotu
elektrolytu ve specifické váze, nebo v jednotkách ºBe.
stav
nenabitý
zpola
nabitý
spec. váha
<1,142
1,230
1,285
ºBe
18
27
32
Pokud byl elektrolyt dolit destilovanou vodou a zjištěn
nenabitý stav akumulátoru, je nutno akumulátor dobít nabíječkou,
pokusit se o dobytí jízdou, nebo úpravu svěřit odborné dílně.
Profesionální dílna mimo body 1-3 provede měření
akumulátoru při zatížení odporem (proud 80 - 100 A po dobu 5 - 10
sec.), což je nejspolehlivější metoda zjištění stavu. V tom případě
je stav nabytí charakterizován napětím. (tab 2)
stav
zničený
nenabitý
nabitý
napětí článku [V]
<1,5
1,75
2,41
6V aku [V]
<4
5,25
7,25
12V aku [V]
<9
10,5
14,5
Pozor: Měření akumulátoru voltmetrem bez zátěže
(naprázdno) není pro posouzení jeho stavu směrodatné. Napětí na prázdno
může dosáhnout takové hodnoty, která odpovídá nabitému stavu akumulátoru,
i když ten je již vybit, nebo zničen.
Hlavní příčiny závad akumulátorů:
sulfatace - hluboké vybíjení akumulátoru pod 10,2
V (5,1 V) - např. zapnutá světla 18A, zapojené zapalování 4A,
nedobíjení na plnou kapacitu - krátké jízdy, jízda při nízkých otáčkách,
vadný regulátor, akumulátor je ponechán déle nenabitý, dlouhé přestávky
mezi krátkými jízdami, část desek nad hladinou elektrolytu. Příznakem
je nabití v krátké době, snížení kapacity při vybíjení, rychlý
pokles napětí při vybíjení, nemění se hustota elektrolytu při nabíjení.
zkraty - zkroucené desky, usazené kaly, případně
cizí kovové předměty. Tyto závady se projevují nízkým napětím na
článek, nízkou hustotou elektrolytu, velmi rychlou ztrátou kapacity.
|
|
| |
| :: Související odkazy :: |
| | |
| :: Hodnocení článku :: |
|
Průměrné hodnocení: 0 Účastníků: 0
|
| |
| :: Možnosti :: |
| | |
|