Welcome to VW BROUK KLUB PRAHA
 Zaregistrujte se
HomePoslat článekNastaveníFórumPřipomínky
 
:: MENU ::
· Úvodní stránka
· O nás
· Z činnosti klubu
· Kalendář akcí
· Trocha historie
· VW Bus
· Technika
· Údržba brouka
· Fórum Flat4.org
· Galerie
· Odkazy
· FAQ

:: Moduly ::
· Domů
· Připomínky
· Zaslat článek

 
akumulátor

Vložil prak nám odeslal(a) následující článek: - Sobota, 17.12. 2005 - 10:46:49

údržbaAkumulátor je nezbytnou součástí elektrické sítě přes to, že plní funkci záložního zdroje. Především slouží k napájení starteru, v případě vysazení dynama (alternátoru) musí dodávat el. energii minimálně pro zapalovací cívku asi 4 - 6 hodin podle stavu.

Vzhledem k jeho ceně se vyplatí udržovat ho v pořádku. Průměrná životnost by měla být
minimálně 4 roky. Charakteristickou veličinou akumulátoru je kapacita. Ta udává,
jak dlouho při daném proudu může akumulátor pracovat. Jednotkou kapacity je
Ah - ampérhodina. (příklad - akumulátor o kapacitě 45 Ah může dodat 4,5 A
po dobu 10 hodin). Dále je nutno vzít na vědomí, že akumulátor samovolně ztrácí
schopnost udržet jmenovitou kapacitu, takže je nutno počítat s tím, že po jednom až druhém roce klesá kapacita asi o 1/4 až 1/3 hodnoty udané na akumulátoru. Kapacitu akumulátoru ovlivňuje vnější teplota, a to tím více, není li akumulátor v bezvadném stavu (vybitý, starý). Proto je dobré při
nižších teplotách (pod -10ºC) jej z automobilu vyjmout a uložit v teplém
prostředí. Nenabitý akumulátor může zamrznout již při -10ºC a je
nenávratně znehodnocen. (graf 1) Kontrola stavu akumulátoru


  1. Především je nutno ověřit, zda hladina elektrolytu
    odpovídá značce na tělese (průhledný obal), nebo zda je 5 mm nad olověné
    desky. Pokud je elektrolytu méně, je nutno ho doplnit destilovanou vodou.
    Před dalším měřením je nutno elektrolyt promíchat opatrným kýváním
    a vyčkat asi 5 - 10 minut, aby se elektrolyt správně smíchal s dolitou
    destilovanou vodou. Doplnit akumulátor elektrolytem je možné jen tehdy,
    byl-li původní elektrolyt vylit. Hustota elektrolytu nového a původního
    musí být stejná. Elektrolyt je zředěnou kyselinou sírovou, ŽÍRAVINA!
    (pozn. - existují nové akumulátory, které téměř není nutno ošetřovat)


  2. Hustota elektrolytu orientačně určuje stav akumulátoru.
    Ta se měří speciálním hustoměrem. Hustoměr udává buď hustotu
    elektrolytu ve specifické váze, nebo v jednotkách ºBe.


    stav
    nenabitý
    zpola
    nabitý


    spec. váha
    <1,142
    1,230
    1,285


    ºBe
    18
    27
    32




  3. Pokud byl elektrolyt dolit destilovanou vodou a zjištěn
    nenabitý stav akumulátoru, je nutno akumulátor dobít nabíječkou, 
    pokusit se o dobytí jízdou, nebo úpravu svěřit odborné dílně.


  4. Profesionální dílna mimo body 1-3 provede měření
    akumulátoru při zatížení odporem (proud 80 - 100 A po dobu 5 - 10
    sec.), což je nejspolehlivější metoda zjištění stavu. V tom případě
    je stav nabytí charakterizován napětím. (tab 2)


    stav
    zničený
    nenabitý
    nabitý


    napětí článku [V]
    <1,5
    1,75
    2,41


    6V aku [V]
    <4
    5,25
    7,25


    12V aku [V]
    <9
    10,5
    14,5




Pozor: Měření akumulátoru voltmetrem bez zátěže
(naprázdno) není pro posouzení jeho stavu směrodatné. Napětí na prázdno
může dosáhnout takové hodnoty, která odpovídá nabitému stavu akumulátoru,
i když ten je již vybit, nebo zničen.

Hlavní příčiny závad akumulátorů:


  • sulfatace - hluboké vybíjení akumulátoru pod 10,2
    V (5,1 V) - např.  zapnutá světla 18A, zapojené zapalování 4A,
    nedobíjení na plnou kapacitu - krátké jízdy, jízda při nízkých otáčkách,
    vadný regulátor, akumulátor je ponechán déle nenabitý, dlouhé přestávky
    mezi krátkými jízdami, část desek nad hladinou elektrolytu. Příznakem
    je nabití v krátké době, snížení kapacity při vybíjení, rychlý
    pokles napětí při vybíjení, nemění se hustota elektrolytu při nabíjení.


  • zkraty - zkroucené desky, usazené kaly, případně
    cizí kovové předměty. Tyto závady se projevují nízkým napětím na
    článek, nízkou hustotou elektrolytu, velmi rychlou ztrátou kapacity.



 
:: Související odkazy ::
· Více o tématu údržba
· Další články od autora admin


Nejčtenější článek na téma údržba:
motor


:: Hodnocení článku ::
Průměrné hodnocení: 0
Účastníků: 0

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


:: Možnosti ::

 Vytisknout článek Vytisknout článek


Související témata

údržba

:: Poslat článek :: Nastavení :: Fórum :: Připomínky

napi¹tì adminovi Jan Paul
napi¹te pøedsedovi Ale¹ Blaha
Web pohání Copyright © Redakční systém UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.04 sekund