Historie: Karmann Ghia Historie Vložil prak nám odeslal(a) následující článek: - Úterý, 24.01. 2006 - 17:23:59
|
Historie výroby vozu Karmann Ghia
Již v roce 1950 proběhly mezi pány Nordhoffem (VW) a Wilhelmem Karmannem rozhovory o kupé na podvozku brouka.
Padly první návrhy a skicy, do představení prototypu však ještě chyběly dva roky.Ve spolupráci s italským návrhářem
Luigi Segre, majitelem kanceláře Ghia, vznikl v roce 1953 během několika měsíců první prototyp dvojmístného kupé Carrizzeria Ghia.
![](http://www.vwbroukklub.cz/galerie/albums/userpics/10001/01-Karmann-1953_prototyp.jpg)
Vůz byl vystaven u francouzského prodejce VW ve francouzském Neuilly a když jej poprvé na vlastní oči spatří Wilhelm Karmann,
byl okouzlen. Když pak v listopadu 1953 navštíví Nordhoff továrnu v Osnabrücku, je dohodnuto vše podřídit co nejdřívějšímu uvedení na trh.
V roce 1955 je vše připraveno pro sériovou výrobu a tak se před hotel/kasinem v Georgsmarienhütte schází tisk a odborná veřejnost,
aby jim byla představena první desítka vozů.
V srpnu začíná sériová výroba Typu 14, zvaného Karmann Ghia Coupé. Vybaven čtyřválcem od VW, disponuje dvojmístný vůz silou 30 HP.
Jako technický základ posloužil exportní model brouka s upraveným podvozkem, na který se osazuje u Karmanna vyrobená celokovová karoserie.
Na mezinárodním automobilovém veletrhu představuje veřejnosti Karmann černé a zelené kupé s černou střechou. Nový vůz se prodává za necelých 8.000 DM.
Ve stejné době se Karmanni objevují i ve výkladech prodejců.
22. října 1956, tedy pouhých 14 měsíců od první prezentace v Georgsmarienhütte, sjíždí v Osnabrücku z pásu vůz s číslovkou 10.000 na kapotě.
Dva roky po uvedení kupé na trh, slaví na 38. veletrhu ve Frankfurtu svůj debut i kabriolet. Cena je 8.250 DM a výroba začne 1. listopadu 1957.
![](http://www.vwbroukklub.cz/galerie/albums/userpics/10001/03-Karmann-1957_kabrio.jpg)
Rok 1959 přináší velké designové změny karoserie - světla jsou větší a výše posazená, vzduchové otvory v masce se zvětšují a dostávají chromovou mřížku,
zadní okénka jsou výklopná, stěrače a světelná houkačka se montují již v základní výbavě. Zadní světla jsou dělená a na řidičových dveřích se objevila
opěrka.
![](http://www.vwbroukklub.cz/galerie/albums/userpics/10001/05-Karmann-1959_kabrio.jpg)
1. září 1961 jde do sériové výroby v Osnabrücku „velký“ Karmann (Typ 34) založený na limuzíně s motorem o objemu 1500 ccm. Čtyřmístný vůz vznikl
opět za spolupráce se studiem Ghia v Turíně. S motorem s jedním karburátorem a sílou 45 koní je kupé schopno dosáhnout rychlosti 132 km/h.
V době jeho uvedení na trh stojí 8.900 DM, později byla jeho cena snížena o 450 DM. Motor se dvěmi karburátory v Karmannovi 1600 L poskytuje
přes 54 koňských sil. Jeho výroba byla
ukončena v roce 1969 po osmi letech a 42.505 kusech.
![](http://www.vwbroukklub.cz/galerie/albums/userpics/10001/11-Karmann34_-_Kabrio.jpg)
V roce 1962 byla zahájena výroba Karmannů (Typ 14) v Brazílii.
Roky 1967 a 1969 proběhly ve znamení modernizace Typu 14. Změny na podvozku,
kotoučové brzdy, elektrický rozvod je nyní 12V, sdružená zadní světla jsou větší.
V srpnu 1970 začíná v Brazílii výroba vozu Karmann Ghia TC, kupé se splývavou zádí na podvozku VW typu 3.
![](http://www.vwbroukklub.cz/galerie/albums/userpics/10001/12-KarmannTC.jpg)
V roce 1971 proběhl další facelift oblíbeného Typu 14. Ze zasadních změn
připomeňme hranaté nárazníky a zadní sdružená světla
![](http://www.vwbroukklub.cz/galerie/albums/userpics/10001/07-Karmann-1972_Kabrio.jpg)
V roce 1972 byla ukončena výroba Typu 14 v Brazílii, v roce 1974 i v Německu a
rok 1976 zanechává tečku i za výrobou Karmannů typu TC v Brazílii.
Jakub Koutský
|
|
| |
![](themes/DrmWeb/images/blockbarcorner.gif) | :: Související odkazy :: |
![](themes/DrmWeb/images/blockbarcornerright.gif) | | |
![](themes/DrmWeb/images/blockbarcorner.gif) | :: Hodnocení článku :: |
![](themes/DrmWeb/images/blockbarcornerright.gif) |
Průměrné hodnocení: 4 Účastníků: 3
![Velmi dobré Velmi dobré](images/articles/stars-4.gif)
|
| |
![](themes/DrmWeb/images/blockbarcorner.gif) | :: Možnosti :: |
![](themes/DrmWeb/images/blockbarcornerright.gif) | | |
|